Kánai András 1973-ban született Siófokon. Számítástechnikai szakközépiskolában érettségizett programozóként, majd pályaelhagyóként az ELTE magyar szakán diplomázott. Egyetemi évei alatt egy reklámügynökségnél helyezkedett el kreatív szövegíróként. Végigjárta a ranglétrát, kreatívigazgató is volt, reklámügynökségi munkáit számos díjjal honorálták.
2014-től 2020-ig a Vodafone Magyarország belső kommunikációs szakértője volt, jelenleg a Meraki Marketing digitális marketingügynökség B2B kreatívigazgatója.
2018 elején jelent meg a HVG Könyveknél a Holnap történt című tényirodalmi könyve, amely 5 science fiction jelenséggel foglalkozik.
Gyakran tart előadásokat konferenciákon, céges rendezvényeken és oktatási intézményekben, illetve résztvevője kerekasztaloknak, beszélgetéseknek. Legfontosabb témája a gyorsan változó világ, a közeljövő társadalmi és technológiai változásai.
Eddig közel 300 cikke jelent meg a science fiction, a jövőkutatás és a popkultúra témájában.
A jövőkutatás egy szakma?
Igen, hiszen bizonyos készségek kellenek hozzá, és ha jól csinálod, meg is fizetik. Analitikus agy, sok információ befogadása és feldolgozása, majd az ezekre épülő extrapolációk kitalálása.
Mit jelent az, hogy te kreatív jövőkutató vagy?
Az én szuperképességem az, hogy két területet kombinálok. Egyrészt 6 éves korom óta találok ki történeteket, narratívákat, a jövő lehetséges elágazásait, másrészt pedig kreatív szakember vagyok a marketingkommunikáció területén. Amikor tehát a trendek és adatok alapján felvázolok jövőképeket, akkor több évtizedes kreatív rutinomra is támaszkodom.
Melyek a fő érdeklődési területeid?
Ahogy az a főoldalon is olvasható: a mesterséges intelligencia, a felgyorszlt technológiai fejlődés társadalmi hatásai, a munka jövője, a jövő munkái, a marketing és kereskedelem jövője, a jövő városai és a transzhumanizmus. Ez utóbbinak egy teljes fejezetet szenteltem 2018-ban megjelent könyvemben.
Azért más témával is foglalkozol?
Természetesen. Nem specializálódtam egyetlen területre. Éppen ezért tartottam előadást például a kiskereskedelem, a chatbotok vagy a közlekedés jövőjéről is. A cégek, akik megkeresnek, jellemzően eltérő területen működnek, és én személyre, vagyis vállalatra szabott előadásokat tartok.
Mit jelent az, hogy jövőtervezés?
Egyre több vállalat kíváncsi arra, hogyan tudja a közeljövő várható változásaira saját munkatársait és folyamatait felkészíteni. Nekik tartok workshopot, melynek keretében az én vezetésemmel inspiráló és megvalósítható ötleteket találunk ki.
Várj, egyáltalán meg lehet jósolni a jövőt?
Nem. Talán. Túl képlékeny és bonyolult a világunk, de szcenáriókat, vagyis lehetséges utakat azért fel lehet vázolni.
Láttam az eddigi megbízóid logóit. Ezek kimondottan nagy cégek – azért kisebb vállalatoknak, vállalkozásoknak is dolgozol néha?
Természetesen! Nem a cégméret, hanem a feladat, a megbízás számít.